Landganzen - Reisverslag uit Kajiado, Kenia van Peter Kuin - WaarBenJij.nu Landganzen - Reisverslag uit Kajiado, Kenia van Peter Kuin - WaarBenJij.nu

Landganzen

Blijf op de hoogte en volg Peter

15 Augustus 2014 | Kenia, Kajiado

Een verbazingwekkend gezicht is dat. Ganzen die over de weg lopen en scharrelen tussen het vuil. En dat in een een gebied waar geen vijver of sloot te bekken valt. Deze dieren hebben zich, nadat ze ooit door een of andere gek hierheen zijn gebracht, aangepast aan hun omgeving en ze maken er maar het beste van.

Tijdens mijn eerste stapjes onderzoek, heb ik datzelfde heb ik ook gemerkt bij de lokale bevolking. Zo sprak ik donderdagochtend twee jonge meiden die 2 km waren komen lopen om 2 uur in de rij te staan om hun 20 liter jerry can te vullen voor 2 Keniaanse shilling om dan weer die 2 kilometer met een 20 kilo zware jerry can terug te lopen.

‘Of zij problemen ondervonden met water?’ vroeg ik. ‘Nou eigenlijk niet zeiden ze’.

Toen we klaar waren met ons gesprek was de rij opeens verdwenen. Er was die dag geen stroom, dan kan de tank niet aangevuld worden, en tja dan is helaas om 10 uur ochtends het water op. De meiden haalden hun schouders op en liepen terug naar huis.


Vorige week zaterdag heb ik mijn gezicht laten zien bij een training voor middelbare scholieren. Hier werd ik even als rolmodel neergezet die op zijn 24ste al bezig was met een Master, in Kenia doe je dat pas veel later. Echter was de situatie, ik, blank en rijk en overspoeld met kansen, niet altijd makkelijk om goed mee om te gaan. Iedergeval heb ik ze aangemoedigd goed hun best te blijven doen en de kansen te pakken die je krijgt. Dat het wel goed komt met deze slimme studenten werd mij ook wel duidelijk. Zo kreeg ik de vraag: ‘waarom zeg je dat Kenia minder ontwikkeld is dan Nederland?’ Dat het stoffig is, de stroom wekelijks een dag ermee stopt dat je internet nog per tik gaat zijn misschien alleen maar problemen in mijn westerse ogen.


Net als de ganzen is de lokale bevolking het inmiddels heel gewoon gaan vinden als er geen water is. In mijn ogen is dat een bizarre situatie, maar het is maar net wat je gewend bent en hoe je het bekijkt.

Tot snel!

  • 15 Augustus 2014 - 16:03

    Ariejan:

    Mooie column ! Hier komt het water met bakken uit de lucht. Het is ook niet eerlijk verdeeld.

  • 15 Augustus 2014 - 21:48

    Hannie Oomens:

    Heej Peter, leuk om wat van je te lezen. Ik hoor natuurlijk van Ivette ook veel, dus we volgen je op de voet :-) Succes met je onderzoek en je verblijf daar.

  • 23 Augustus 2014 - 11:57

    Wouter Pustjens:

    Leuk stukkie Peter! Laat dat haar maar groeien, aan zo'n kale Peter zou ik teveel moeten wennen. xoxo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Peter gaat op pad!

Actief sinds 04 Juli 2012
Verslag gelezen: 1266
Totaal aantal bezoekers 53600

Voorgaande reizen:

24 Juli 2014 - 15 November 2014

Master Thesis onderzoek Kenia

26 September 2013 - 01 Februari 2014

Erasmus Exchange Loughborough

04 Juli 2012 - 26 Januari 2013

Buitenlands Semester Jadavpur University - Kolkata

Landen bezocht: